onze eerste reis deel 1 - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Charles en Jose Franconi - WaarBenJij.nu onze eerste reis deel 1 - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Charles en Jose Franconi - WaarBenJij.nu

onze eerste reis deel 1

Door: cenj

Blijf op de hoogte en volg Charles en Jose

31 Januari 2012 | Portugal, Lagos

Hallo luitjes hier dan een eerste melding van ons pensionada’s vanuit Portugal!!
Onderweg geen internet gehad en daarom dus nu een resume van de reis.
230112 11.45 uur vertrokken bij Mandje, Dinteloord.
Km st. 998.
Weer bewolkt, zo nu en dan zon, temp 6 gr, wel droog.
Tomtom ingesteld op Porto, 2225 km!!
Om 1700 uur gestopt en in omgeving Abbeville overnacht.
1352 kmst.

2401 mooi blauw weer 7 C
0920 uur weer op pad, goed geslapen.
Vandaag voor de hoofdprijs getankt.
Intermarche blijkt een speciaal pasje te hebben, en contant betalen kan niet.
Dus diesel 1.49 euro en adbleu 15 euro per 10 liter.
Dus even 250 euro afrekenen!!
Auto rijdt 1 op 5!!
Overnacht in Vivonne, bij Portiers.

2501 bewolkt weer 9 C
Om 0850 uur weer op pad.
1885 kmst.
Om 1830 uur gestopt in Spanje.
Andere route dan tomtom eerst aangaf volgens mij.
Nu langs het drukke kustgebied gekomen, daarom zo laat een plekje gevonden om te overnachten.

2601 9 C, mooi weer, snachts nachtvorst
0920 uur weer op pad km st 2455.
Besloten route naar Zuid Portugal te wijzigen ipv Porto.
Nog 1060 km. Goed geslapen bij een oude staalfabriek.
Later wel nevel, maar later weer goed weer om te rijden.

2701 mooi weer 14 C
om 0900 uur weer vertrokken.
Plekje vinden blijft moeilijk in Spanje, alles is omheind.
Km st 3104.
Om 1630 uur bestemming bereikt.
Fransen gesproken, overal in zuid Portugal geen probleem om wild te kamperen!
We staan nu bij Aljezur, Monte Clerigo.
Op de camperplek aan het strand heel harde wind en zon, 17 graden. Een Eldorado voor golfsurfers.

2801 mooi weer 20 C
Helaas problemen met de schotel, kan satelliet niet vinden.
LNB kop ook paar graden gedraaid, geen resultaat.
C op het dak en zelf handmatig de kop zo gedraaid dat we beeld hebben en nu maar hopen, dat het beeld blijft als de schotel weer ingeklapt is geweest!
Gaan we morgen testen.
We staan nu in Lagos omdat we wat info van andere camperaars willen.
We staan aan het strand en het was vanmiddag 20 graden, dus even lekker in de zon gezeten, HEERLIJK!
Hebben contact met een Brit, die naast ons staat.
Oudere man, reist alleen en is al vanaf half December in Portugal.
Heeft 2x regen gehad, verder heerlijk weer.
Komt hier al heel lang en weet dus veel te vertellen.
Hij heeft dus een USB stick gekocht voor 3 mnd en dat werkt goed.
C ook naar de winkel geweest, helaas dicht en maandag weer open!!
Mogen nu zijn stick lenen, dus vandaar deze melding van ons.

3001 mooi weer 20 C
Gisteren is Jose de verjaardag begonnen met een duik in de zee.
Even de haren gewassen, maart wel koud volgens haar, tenminste als je je hoofd onder water doet.
Later vertrokken naar een camperplek in het centrum van Lagos. Even toilet legen en boodschappen doen. Verder de scooter uitgeprobeerd, lekker gemakkelijk zo’n vervoermiddel. Hier staan nog zo’n 20 campers waar we denken veel info voor camperaars te krijgen. Hier is tevens WiFi waardoor we de mail eindelijk kunnen lezen en de site morgen bijwerken.

3101 mooi weer 20 C, vannacht bij helder weer flinke nachtvorst gehad.
Vandaag nog even wat spullen kopen, wat mails afwerken en wat knutselen aan de motordrager die nog niet zo is zoals ik hem wil hebben. Hangt wat achterover qua constructie en dat ga ik maximaal proberen te verhelpen. Dan moet er wel e.e.a. geboord worden, dus het aggregaat uitproberen en van een Belg een 220 V boormachine lenen.
Vandaag hopen we een dongel voor mobiel internetten te kopen, was gisteren niet op voorraad.

0102 mooi weer 20 C .
Vandaag nog gebleven in Lagos, veel leuke mensen ontmoet.
Kabel van windgenerator in mast was weer los, op andere manier vastgezet. Hopen dat het nu wel houdt bij het uittrekken van de mast.

0202 s’nachts regen, overdag grotendeels onbewolkt maar stevige wind, 15 C.
Vanmiddag even boodschappen gedaan, Herman en Yt (onze overburen van de Zalmkolk) komen vanmiddag bij ons op bezoek. Zo zie je maar weer: klein wereldje.
Vanmiddag ook nog de windgenerator uitgeprobeerd met een windkracht 4 in de bebouwde kom. Het resultaat was goed. Gisteren kreeg ik de accu's niet vol met de solar, vandaag m.b.v. de windgenerator 100 % vol. Lijkt dus oké.
Morgen gaan we richting Sagres in het Zuid- Westelijkste puntje van Portugal.

0302 Vandaag fris ondanks bijna wolkeloze hemel. 12 C.
Vandaag vertrokken naar Sagres, het meest Zuid-Westelijke puntje van Portugal.
Prachtige ca 80 meter hoge plek op een klif gevonden met uitzicht op Sagres en de zee (Atalantische Oceaan, begin Middellandse Zee. Op dit plekje heeft de 4 x4 al zn dienst bewezen, want met een gewone kampeerauto riskeer je schade aan de onderkant.

0402 Vanmorgen begonnen met 2 C, het lijkt Nederland wel! Gelukkig wel weer strak blauw en het loopt snel op naar 20 C. Hier en daar een sportvisser bezig op de klippen. Het verhaal is dat er meerder vissers per jaar omkomen omdat ze door onoplettendheid 80 meter naar beneden vallen.

0502 S ‘nachts -2 C. Overdag ca. 15 C met wolkeloze hemel.
Omdat we vol in de wind staan zijn de temperaturen hier wat lager. Desondanks warm genoeg om lekker in het zonnetje te zitten.
Vanmorgen getrakteerd met een lekker ontbijtje. Ja, ik voel me vandaag helemaal 56 jaar oud :<)!!!
Ons plekje schijnt voor anderen onbereikbaar te zijn, want er zijn meerdere campers aan het zoeken, maar durven het niet aan met al die uitstekende keien in het weggetje.
Vanmiddag even gemeten pal in de zon en uit de wind naast het
windscherm: 41 C. Lekker bakken dus.

0602 Vannacht harde wind, overdag ook en ca. 19 C, wolkeloos.
Gistermiddag laat i.v.m. harde wind vertrokken naar Sagres zelf, beetje meer in de luwte. Mooi (wel verboden) plekje gevonden, waar meer campers staan. Verder wat gelezen en hardgelopen, Jose heeft liggen bakken op het strand.

0702 Harde wind, 18 C. Licht bewolkt.
Beetje bij de camper vertoefd, i.v.m. harde wind het kantelsysteem van de zonnepanelen verstevigd, het is tenslotte 3 m2 wat rechtop staat.
Jose heeft gesport en daarna o het strand gelegen.

08/09/10-02 Matige wind, 18 C, onbewolkt, wel koude landwind.
Lekker relaxed, veel andere “zigeuners” ontmoet met grappige campers. O.a. een Britse kunstenares met een stokoude Iveco-bus. Verwarming: een houtkacheltje die ook gebruikt wordt voor het koken van water. Zie op de foto het rode staartje boven op haar hoofd.

11/12 02 Matige wind 17 C, onbewolkt.
Vandaag vertrokken on oostelijk richting in de omgeving van een strandje. Heeft Kwellie, onze kat weer volop de ruimte om even buiten te kijken zonder aanwezigheid van honden. We staan nu aan Praia (strand) da Ingrina. Hier en daar een camper maar zeker een meter of 50 uit elkaar.

1302 Matige wind, 15 C, onbewolkt.
Vandaag zijn we oostwaarts vertrokken, naar het strand van Boca de Rio. Prachtige plek direct aan het strand. Het voelt hier veel warmer aan omdat we omsloten zijn door kliffen.

1402 Harde wind, 14 C.
S’morgens nog lekker in de zon kunnen liggen. In de middag flink aantrekkende wind met half bewolkt. Beide gesport en wat gelezen. Voorlopig kunnen we nog wel vooruit met 4800 boeken.

15/16/1702 Mooi weer 16 C.
Nog steeds in Boca de Rio. Echt een prachtige plek.Op de 17e zijn we naar Lagos gereden om inkopen te doen, onderweg goedkoop te tanken en het vuilwater en poepdoos te legen.
Ons fototoestel is er mee opgehouden, dus een nieuwe gehaald. Tevens een kettingbreker voor de fiets gekocht omdat een schakel niet deugt en dus de ketting steeds breekt. Tegenover ons plek in Lagos staat een Circus Dallas, met de nodige leeuwen.

1802 Mooi weer met iets bewolking 18 C.
Het is druk op de camperplek, ook veel Nederlanders. Vandaag nog even wat boodschappen doen. S’middags verkast naar Alvors, iets oostelijk van Lagos.

19/20/21/22/23/2402 Mooi weer, wolkeloos 18-20 C.
Alvors is een leuk dorp. We staan aan het strand. Er is veel aan natuurbehoud gedaan en verderop prachtige door de zee uitgesleten rotsformaties.
We zijn vandaag naar Portimao gefietst, een redelijke stad met een prachtige haven met hele leuke huizen erbij (naar onze mening vooral als je er een mooi schip aan de aanlegsteiger bij hebt). Verder een camperplaats met zeker plaats voor meer dan 200 campers. Op de CP koffie gedronken bij Duitsers die we al eerder ontmoet hebben. Zij komen over een paar dagen onze kant op. Wij slaan deze CP even over, veel te massaal.

• 31 Januari 2012 - 11:18

Yt En Herman:

>Zitten even in een gratis internetruimte in Monte Gordo en jullie eerste reisverslag gelezen. Grappig, dat we zo dicht bij elkaar zitten.
    Het is hier ook heerlijk weer overdag.
    Sinds onze aankomst alleen maar een strakblauwe lucht gehad. Wat wil je nog meer met een balcon op het zuiden.
    Overdag wandelen we wat en luieren. Sinds gisteren hebben voor een weekje een VW cabrio (bij toeval hoor, want we hadden een categorie C gereserveerd. Overigens geen lange ritten hoor. Daar is het veel te mooi weer voor. En s´avonds bridgen we. D.w.z. s´morgens laat uit bed.
    Laat maar even horen waar jullie a.s. donderdag of vrijdag hopen te zitten. Dan bridgen we niet. Misschien kunnen we dan even een wat langer ritje maken. Overigens stikt het hier ook van de campers, zowel op de camping als (nog veel meer) daar buiten. Het klimaat hier is waarschijnlijk heel gunstig en je kunt hier heel fijn aan het strand lopen. Groetjes Yt en Herman en (al b.v.b.) gefeliciteerd.

• 31 Januari 2012 - 22:28

Regina & Hein:

Mooi zo, eindelijk weer een teken van leven. Ziet er prachtig uit, mooie omgeving, mooi e verblijfplaats. En nu, blijven jullie daar voorlopig en wanneer trekken jullie noordwaarts Portugal in of oostwaarts richting Zuid Spanje?, want je hoeft pas half april weer terug te zijn.
    Reg moet binnen 2 weken weer gekath. worden.

• 01 Februari 2012 - 22:27

Gijs En Erna:

Ja, dat is het Zwitzerlevengevoel!!!
    Jullie lekker in het zunneke en wij hier in de vrieskou.
    Geniet er maar fijn van.

• 01 Februari 2012 - 22:31

Rob, Mootje & Sem:

Wat een geweldig leuk reisverslag. Fantastisch leuk dat jullie die foto's erbij hebben gezet. Bij jullie +20 gr. bij ons 's nachts -11 gr. De 17e febr naarde wintersport. Bergen sneeuw en barkoud nu. - 21gr. We hebben nog 2 weken en dan willen we daar ook een zonnetje. Vandaag bij Flexurity BV heb ik na lang onderhandelen ons eerste concerncontract kunnen tekenen bij een inkoop combinatie van 36 bedrijven. Wij zijn een van de 6 bedrijven in Ned. Tevens behoren we volgens Graydon bij de 3% financieel gezondste bedrijven van Ned. Certificaat voor gekregen. Mootje is tegen woordif, ja je leest het goed elke week aan het KICKBOKSEN. Ik blijf me verbazan. Met Sem gaan de snowboardlessen prima. Ik moet (sorry Charles) melden dat zijn techniek nu al beter is dan die van jou.
    Wij wensen jullie alle goeds, plezier, ontdek veel en blijf verslagen schrijven. All The Best van ons

• 01 Februari 2012 - 22:37

Rob, Mootje & Sem:

Beste Gijs & Erna, willen jullie ophouden met die telepathische gedachte/actie om bijna op hetzelfde moment een reactie te schrijven naar die bejaarden in Portugal. En als je wat schrijft is het wel leuk om een wat langere tekst naar ze te schrijven. (hahahahahah)
    Gr. Rob & Mootje

• 02 Februari 2012 - 19:45

Charles En Jose Franconi:

Rob, laat Sem niet te lang oefenen op de kunst-skibaan, anders is ie jou ook binnen 2 pistes kwijt of staat is bij de lift op die oude lul te wachten............

groeten C

• 09 Februari 2012 - 11:43

Vul Hier Je Naam In.:

Vul hier je reactie in...

• 09 Februari 2012 - 11:54

Yt En Herman:

Beste CenJ.
    Het was aardig om jullie eens op te zoeken bij en jullie nieuwe rijdende stulp. Nog bedankt voor het gastvrije onthaal. We hebben hnet als jullie steeds een strakblauwe lucht boven ons hoofd gehad. Heerlijk genoten van de omgeving en van ons balkon op het zuiden. (Toch nog wel een beetje warmer dan voor de camper, maar elk systeem heeft z'n bekoringen). Morgen vliegen we weer huiswaarts, de vrieskou in en _ helaas _ we hebben niet getraind voor de elfstedentocht. Maar als die wel doorgaat, nou dan is genieten vanuit de luie stoel nog een optie.
    O ja, het camperveld voor wildkampeerders in Monte Gordo is ontruimd. (De t.o. liggende camping had zeker te weinig negotie). Maar hier in het Z.O. vande Algarve zijn wel meer standplaatsen, b.v. bij de haven in Villa Real en op een centrale plek in Castro Marim.
    We wensen jullie in elk geval nog een fijne voortzetting van de reis en de vakantie toe.
    En mogelijk tot ziens,

H. Groet,
    Yt en Herman

• 09 Februari 2012 - 20:36

LouiS:

en ik maar denken dat jullie misschien waren bevroren op een camping op de grens van NL en GE...... Levensgenieters! Goed alles opschrijven, dan kan ik met Ellen over 2 jaar jullie reizen kopieeren. Alhoeiwel: met een Chateau 450 wordt dan toch een heel ander verhaal. Nondeju, had ik toch een gewone hypotheek moeten nemen. Nu zit ik p het eind met een restschild waar je een aardige camper van kan kopen. Even de hypotheek adviseur van destijds opzoeken ,,, heeft iemand nog 7.62 te leen? :(

• 12 Februari 2012 - 13:30

Tante Geert & Bokito:

Eindelijk bericht ut Ljouwert. lekker snel he (jullie komen alweer bijna terug) Heb ons nu wel aangemeld om op de hoogte te blijven via de mail.

Leuk om reisverslag te lezen en op de hoogte te blijven.
    Zijn niet jalours of zo, we gaan morgen weer lekker aan het werk!, dan is het maandag (jullie weten natuurlijk niet meer welke dag het is)

By the way, 1 op 5 valt wat tegen. (schrale troost, onze Jeep 1 op 7 (euro loodvrij) geen diesel zoals jum)

De Tocht kon niet doorgaan helaas, nu dooit het en begint beetje te regenen zelfs.

Luitjes tot skype of een volgend bericht.

MUITA DIVERSAO COM ESPREGUICAR

• 13 Februari 2012 - 09:37

Sander Denk:

Beste Charles & Jose,
    erg leuk om te lezen hoe het jullie op reis vergaat. Mooie foto's ook en wat een gave camper is het geworden! Hier in NLD is alles naar wens. Na een lekker frisse periode met ijspret zet de deze week de dooi weer in.
    Ik wens jullie een hele fijne en mooie reis. Geniet ervan!
    Groeten,
    Sander

• 13 Februari 2012 - 10:24

Vico:

Volgende keer graag de foto dat je hard aan het werk bent.
    Ben NIET jaloers hoor. GRRRRRR
    Geniet er van

• 13 Februari 2012 - 16:38

Robin & Jeanine:

Hoi C&J,

Wat fijn dat de reis zo voorspoedig is verlopen. Maar hadden jullie, gezien het verbruik van de wiebelbus, niet gewoon een stacaravan op de veluwe moeten kopen? Haha. Nee hoor, wat een fantastische camper is het geworden. Geniet van de mooie tijd, geniet van elkaar en tot ergens in het voorjaar.

Kus van R&J uit het druilerige en koude kikkerland.

• 19 Februari 2012 - 12:55

Chiel:

Ha C & J,
    Leuk jullie avonturen te lezen. EN Charles aangezien je nu een nieuwe camera hebt, maak een wat mooie detail foto's van die truck van jullie. Ik dacht zelf dat ie idd meer 4tonner achtig zou zijn. Maar het ziet er goed uit.
    Masl

• 19 Februari 2012 - 16:31

Jeanette Zwinselman:

Hoi C en Jose,

Wat leuk om jullie te volgen. Fijn dat jullie zo genieten. Gek hoor om te lezen dat het zo warm is bij jullie.
    Wij gaan vlg. week nog een paar dagen naar Winterberg, lekker skien.Nou geniet maar lekker en misschien tot de volgende krabbel.
    liefs Jeanette en Hendri.

• 20 Februari 2012 - 18:39

Mark En Marieke:

Gutentag Leute,

Even wennen hoor, zo'n duits kenteken, maar jullie zijn per slot van rekening ook duitsers nu. Maken jullie in ieder geval meer kans op het winnen van het ek voetbal dan wij.

Ik lees dat jullie ongeveer hetzelfde weer hebben als in Nederland, zo tussen de 14 en 20 graden. Dat hebben wij hiet de laatste tijd ook gehad (maar dan onder nul) brrr.

Ik zou zeggen: hou nog even vol en blijf heel: ga jullie goed,

Groetn uut enskedeee,

Mark en Marieke