Marokko-reis 2014 Deel 7 - Reisverslag uit Midelt, Marokko van Charles en Jose Franconi - WaarBenJij.nu Marokko-reis 2014 Deel 7 - Reisverslag uit Midelt, Marokko van Charles en Jose Franconi - WaarBenJij.nu

Door: CHARLES

Blijf op de hoogte en volg Charles en Jose

02 Maart 2014 | Marokko, Midelt

Marokko-reis 2014 Deel 7

Woensdag 26, donderdag 27 februari.
Een paar daagjes luieren, lezen en internetten op de camping, ook lekker.

Vrijdag 28 februari.
We gaan weer richting noorden. Bedoeling is dat we in Tissirt op een camping zouden overnachten. Helaas, mudjevol met Fransen dus maar doorgereden naar de eerstvolgende in Source Blue de Neski. Daar aangekomen bleek het helemaal niet druk maar wel een leuke camping onder de palmbomen. De beheerder (tevens chefje van een souvenirwinkel) nodigt ons uit voor de thee. In eerste instantie weten we dit af te wentelen, maar tegen etenstijd s’ avonds komt hij weer en we beloven na het eten te komen. Voor de gein verkleden we ons in de door ons eerder aangeschafte Marokkaanse kleding en gaan naar het winkeltje en drinken onze thee, onder veel gelach want Mohammed heeft door het beheer van de camping veel geleerd van Engels, Duits en Nederlands. Na de thee wordt er nog muziek gemaakt met djemballa ‘s (trommels) en fluit. Daarna wordt door ons een fles Moorwasser (likeur van 35 %) uit de camper gehaald, voor onze gastheer onder het mom: het is donker dus Allah slaapt en ziet het dus niet en dus kunnen we rustig alcohol drinken. Met veel lol gaat de fles leeg. Aan het eind van de avond biedt Mohammed aan om zijn broertje, Abdullah, de volgende dag als gids op te treden door de oase en naar een oude verlaten kasbah. Dit nemen we aan en de volgende dag om 0900 uur staat hij klaar.

Zaterdag 01 maart.
Het was een interessante rondleiding met veel wetenswaardigheden. Leuk is om te zien hoe ze al sinds mensheugenis omgaan met de irrigatie van de percelen. Iedere familie van het dorp heeft hun eigen stuk grond en om de beurt wordt via een heel netwerk van kleine stroompjes het perceel voorzien van voldoende water en dat om de beurt zonder problemen.
Na de rondleiding worden we wederom uitgenodigd voor de thee en jawel, daar komen de geknoopte kleden tevoorschijn. Nadat we duidelijk hebben gemaakt dat we er absoluut geen belangstelling voor hebben, gaan ze weer uit het zicht.
Ik had gisteren al een paar leren instappers uitgekozen maar nog geen prijs onderhandeld. Jose wilde ook nog een paar hebben en scoort een paar oranje schoenen. Mohammed wil met de vrouwen onderhandelen over de prijs. Hij wil voor de twee paar schoenen 280 Dirham hebben, zo’n 27 Euro. Jose begint met 100 en een half uurtje later is de deal afgemaakt op 160 Dirham, 15 Euro. Bovendien krijgt ze nog een houten kameeltje als kadootje. We pakken de spullen weer in en gaan we op weg naar de Hoge Atlas. Een dik uur later zijn we daadwerkelijk omgeven door bergen in de Kasbah Jurassique op een camping aan de rivier.
We ontmoeten daar voor de derde keer een Duitser die in een nieuw busmodel van CS mobile rijdt en hier voor de zesde keer is. In de namiddag drinken we een borrel met hem. Werken doet is niet meer op zijn schatten we 35 e levensjaar.
Heeft voorlopig genoeg geld verdient met internetactiviteiten. Wat hebben we in het verleden fout gedaan????

Zondag 02 maart.
Om een uur of half elf , na een lekker warm douche gepakt te hebben, gaan we op pad door de Hoge Atlas. De wegen zijn tamelijk goed, maar hier en daar smal. Samen met de zeer harde wind is het rijden niet echt een pretje; je wordt soms onverwacht naar de kant van de weg geblazen en die kant van de weg is niet altijd even vlak, zeg maar steil naar beneden soms. 1 stuurfoutje of onoplettendheid kan je je camper en/of leven kosten. Tel daarbij op dat chauffeurs van bussen, vrachtauto’s en taxi’s in principe niet aan de kant gaan en gewoon op of tegen de middenstreep rijden, indien aanwezig, dan wordt het rijden soms een inspannende bezigheid.
Vroeg in de namiddag komen we aan in het bergdorp Midelt op 1200 meter hoog (de temperatuur is ook met 15 C naar beneden gegaan naar 15 C), en zoeken de camping municipal op, een nette camping, zelfs deels geasfalteerd. Omdat we elkaar vandaag precies 40 jaar kennen en ook precies 35 jaar getrouwd zijn, nodigen we Harry en Nel uit voor het warm eten, lasagne en voor Harry gehaktbal met gebakken aardappelen en sla.

• 02 Maart 2014 - 16:53

Yvonne En Bo:

التهاني في يوم زفافك
    heel veel plezier met het ontcijferen van deze zin
    we skypen snel weer

dikke kus

• 02 Maart 2014 - 17:22

Henk:

Van harte proficiat met beide historische feiten.
    Houd het in ere, het is het kennelijke noodzakelijke vechten, zoals in ieder goed huwelijk, op zijn tijd waard!!

Groet uit Tallinn

• 02 Maart 2014 - 18:12

Sophie:

hai lui
    Allereerst gefeliciteerd! Geweldig hoor zolang bij elkaar .
    Wij iets langer!
    Wordt wel moeilijk hoor .Henk verdwijnt weer zo nodig naar de baltische staten.
    Heeft in Tallin een flat gehuurd om daar weer geregeld te gaan werken.
    Ik snap die man niet hoor!
    Wat een lol om daar in je eentje naar toe te trekken.
    Hij moet blijkbaar de kik hebben van werken en geld verdienen. Waarom?
    Ik vermaak mij in Groningen met al mijn clubjes en activiteiten.
    veel mensen zitten aan me te trekken om hen te helpen.
    Ben ook veel bij Hendrik om met zijn huis te helpen.
    Heb ook een opdracht om 26 tassen van oude zeilen te naaien.
    Als prijs voor de Ned. Kampioenschappen Laser zeilen in Lauwersoog.
    Dus zo in de avond zit ik boven met tv aan te naaien.
    OOk de tuinen lonken weer.
    Het weer is momenteel zacht en aangenaam buiten weer om in te werken
    Nu de groeten en bedankt voor jullie verhalen die ik steeds lees.
    Gr Sophie

• 04 Maart 2014 - 22:34

Margreet En Annean Den Berghe:

Hallo lieve mensen,
    Van harte gefeliciteerd met jullie 35 jarig huwelijk.
    En nog vele gezonde jaren samen.

Lieve groetjes van Anne en Margreet.

Verslag uit: Marokko, Midelt

Marokko-reis 2014

Marokko-reis 2014 Deel 1

04-17 Januari. We zijn vertrokken uit Dalum, Duitsland en zijn op ons gemak via Duitsland, Luxemburg (goedkoop tanken), Frankrijk en Spanje in Algeciras aangekomen. Hier vaart o.a. de ferry naar Tanger in Marokko. Een dag van te voren hebben Harry en Nel uit Leeuwarden zich bij ons gevoegd. We kennen hen van beide Algarve tripjes van 2012 en 2013.

17 januari. We vertrekken naar Algeciras, een km of 40 rijden. We gaan rechtstreeks naar de LIDL om de nodige boodschappen (o.a. een half varken in de vorm van karbonades en een flinker voorraad wijn) in te slaan. In het gebouw van de LIDL is inmiddels ook een ticketbureau gevestigd van Carlos, een zeer betrouwbare man volgens de informatieboeken en ook nog de goedkoopste in tickets. We gaan dit uittesten voor 200 Euro retour met open ticket terug.
We kunnen zeggen dat de test geslaagd is. Het meisje van het bureau helpt ons voortreffelijk met het invullen van de papieren voor het invoeren van de camper en scooter in Marokko. Daarna gaan we naar de haven. Ook daar werkt het vlot. Binnen een kwartier staan we op de juiste plek waar we de ferry in kunnen. Dat duurt wat langer maar uiteindelijk varen we om 16.50 uur weg. Eenmaal in de ferry moeten we met de paspoorten en ingevulde formulieren naar een mannetje van de douane? Een aantekening in zijn laptop, een stempel in onze paspoorten en klaar is kees. Na aankomst in Tanger rijden we de nieuwe haven binnen en worden door een zee van officials naar de douane geleid. Met een 3-tal formulieren voor het inklaren van camper en scooter wend ik me tot een douanier. Hij neemt de papieren over en stuurt me naar een slapende politieagent een gebouwtje verder. Daar wordt een code uit mijn paspoort overgenomen. Daarna ga ik weer terug naar de douanier. Hij werpt een blik in onze camper en vraagt of we een hond hebben. Neen we hebben een kat. Alles oké en we mogen verder rijden. We wachten even op Harry en Nel tot die door de formaliteiten heen zijn en gaan dan in het donker verder richting Tanger. De weg, de N16 is een bochtige en niet als te beste weg. Geen verlichting en het barst er van de kabouters PLOP (lokale bevolking) op de weg, in donkere kleding zonder verlichting. We zijn blij als we in Assilah aan de kust zijn, drinken nog wat en gaan een diepe nachtrust in.

18 januari. S’ nachts slapen we diep, maar worden toch nog regelmatig gestoord door ontzaglijke regenbuien met zeer harde wind en knetterend onweer.
S’ morgens na de koffie gaan we het stadje in om te proberen te pinnen en een dongel met internet te kopen. Helaas in Maroctelecom gesloten maar het pinnen is probleemloos. We starten de auto’s weer en rijden naar een plaatsje tussen Tanger en Casablanca naar een camping met alle faciliteiten. Kunnen we overmorgen voor ons vertrek weer alles legen en de watertank vol maken. Vandaag zondag houden we een rustdag en gaan maandag weer verder naar het zuiden.
De camping staat mudjevol met Fransen en een paar Nederlanders, Engelsen en een Pool.
De eerste indrukken van Marokko: grote verschillen tussen rijk en arm, veel zwerfvuil, maar over de snelwegen (behalve dan de koeien, geiten en schapen die los in de berm lopen) kun je je ook in Spanje wanen. De grote steden zoals Tanger zijn modern, het enige verschil is dat een deel van de bevolking er in traditionele kleding bijloopt. Wat verder opvalt is dat er veel gebouwd wordt, zowel huizen, flats als nieuwe wegen.

19 Januari. Vandaag een dagje rust. Even internetten via de Wifi van de camping.
De camper een beetje opruimen etc. En we maken plannen voor morgen.