Marokko-reis 2014 Deel 9 - Reisverslag uit Asilah, Marokko van Charles en Jose Franconi - WaarBenJij.nu Marokko-reis 2014 Deel 9 - Reisverslag uit Asilah, Marokko van Charles en Jose Franconi - WaarBenJij.nu

Marokko-reis 2014 Deel 9

Door: CHARLES

Blijf op de hoogte en volg Charles en Jose

16 Maart 2014 | Marokko, Asilah

Maandag 10 maart.
We rijden vandaag weer naar het westen naar de Atlantische kust en komen aan bij een lagune met 2 campings in het dorp Moulay-bousselham. Op de camping die aan de lagune ligt, staan zeker 150 campers op een zeer grote oppervlakte. Je kan direct op het strand verse vis kopen die direct van de vissersboten afkomen, wat dan ook veelvuldig wordt gedaan.

Dinsdag 11 maart
Vandaag hebben we het dorpje een beetje verkend en tevens een strandwandeling gemaakt. Daar werden we ongeveer bedolven door een flink aantal Marokkaanse vrouwen die blijkbaar zonder man op pad waren. We moest met ze op de foto en met ze de zee in, pootje baden. Ik had gelukkig schoenen aan en een camera in de aanslag dus de beurt ging aan mij voorbij. Daarna zijn we de markt nog even over geweest en hebben de benodigde groenten/fruit gekocht. Toen nog een bakje café au lait gekocht, waarbij Harry nog op onze lachspieren werkte door te stellen dat de kopjes niet schoon waren. Dat klopte ook maar dat kwam omdat de oude kelner al wat Parkinson had en dan komt de koffie niet ongeschonden over. S’ avonds zijn we uit eten gegaan naar een visrestaurant en we kunnen stellen dat het lekker gesmaakt heeft.

Zaterdag 15 maart.
Na enkele dagen bij de lagune te zijn geweest, wordt het tijd om via de kust weer richting Tanger-Med (= de nieuwe haven) te gaan. Een dikke tachtig km verder komen we weer in Asilah aan, dit was tevens de eerste overnachtingplaats toen we Marokko inkwamen. Echter we staan nu direct bij het centrum op een heel mooie plek, maar er zijn ook flink wat verkopers die je van alles willen verkopen, tot Iphone 5, Rolex enz. aan toe. 100 % zeker dat je genaaid wordt met neppers.
Jose kon het overigens niet laten om wat jurkjes te kopen voor 6 Euro per stuk + een blikje tonijn en wat snoepjes. Laat die maar handelen…….
Overigens is het wel een mooie plek om te staan en dat weten de andere ca. 40 camperaars ook, maar het plek is zo groot dat je ruimte genoeg hebt.
We zijn nog even het centrum ingegaan en hebben nog een verse kip gekocht, 2 T-bones steaks van het type heeeeeel groot voor 9 Euro en de nodige groente.

Zondag 16 maart
Heerlijk geslapen op dit plekje. Vandaag nog even het centrum in voor de laatste boodschappen dan gaan we nog 80 km naar het noorden naar Tanger-Med, waar we morgen over zullen steken naar Spanje. Straks eerst nog even kijken of er geen verdachte pakketjes onder de auto zijn gemonteerd, je kan nooit weten.
Dit is in ieder geval het laatste verslag over Marokko, ik weet niet of ik in de haven nog internet heb.

We hopen dat iedereen plezier heeft beleefd aan dit Marokko-verslag en een beetje een indruk heeft gekregen over dit land.
We gaan nu nog 2 maanden in Portugal vertoeven en deels in gebieden kijken waar we nog niet zijn geweest. Tot ziens.

• 16 Maart 2014 - 12:01

Ellen En Louis:

Wat was het gezellig om met jullie mee op reis te zijn.
    We zien jullie wel weer in Portugal voorbij komen.Fijne tijd daar met veel zon.
    Wij hebben inmiddels ons eerste reisje achter de rug sinds FLO van Louis.
    Beviel prima, smaakt naar meer. Tot snel bij het volgende verslag en TOT ziens in ergens in juni of zo
    Xx

• 16 Maart 2014 - 13:46

Harry En Jeanne:

Hoi, hoi Charles en Jose, hartstikke leuk jullie reisverslagen te hebben gelezen! Wat een mooie en avontuurlijke trip hebben jullie achter de rug. Dat is een geweldige ervaring voor jullie. Zo kijk je toch weer anders tegen onze westerse "beschaving" aan he.
    Bracht ons toch weer herinneringen aan onze trip door New Zealand, alweer enkele jaren geleden.
    Hopelijk zijn jullie ondertussen alweer goed in Portugal beland, geniet ervan, dat is ook een heerlijk land om te vertoeven.
    Wij hebben dit jaar nog geen vaste plannen ivm wat gezondheidsproblemen maar hopen toch in sept. misschien naar Alaska/Yukon af te reizen.
    Houdoe, Jeanne en Harry

• 16 Maart 2014 - 20:42

Robin & Jeanine:

Wat een leuke verhalen weer José en Charles. Jullie Marokko avontuur zit er op, maar ongetwijfeld zullen jullie net zo genieten van de tijd die jullie nu in Portugal zullen verblijven.

Veel plezier in Europa gewenst!

Groeten, Jeanine & Robin

• 01 April 2014 - 16:41

Marlies:

Hoi,

nooit gedacht! Toch nog een stukje mee met jullie in Marokko, zo kom je nog eens ergens.....
    Leuke verhalen om te lezen.
    Ik begrijp dat jullie weer op weg naar het noorden zijn via Portugal.
    Geniet ervan, en mocht je nog wat mooi weer over hebben......in een donker flesje graag deze kant op.

groetjes Marlies en Henk

• 09 Juni 2014 - 18:36

Moes:

Hallo lieve mensen,
    Toeval bestaat niet, heel af en toe heb ik de behoefte om iets van jullie (de Franconi's) te vernemen.
    En dan lang leve het internet en Google uiteraard ha ha!
    En wat zie ik ineens, Charles in een Jalaba met Jose door Marokko. Het is een eer dat jullie mijn vader/moederland bezoeken. Ik heb nog niet alles gelezen maar heb hier en daar wat gelezen.
    Ik moet zeggen dat jullie meer van Marokko gezien hebben dan een gemiddelde Marokkaan.
    Maar ere wie ere toekomt er was lang geleden een andere Franconi jullie voor hi hi. immers ik ben toen samen met yvonne naar Marokko geweest, maar dat maakt niet uit, dat was ook een Franconi toch?

Maar wat leuk om jullie gezichten te zien, jullie zien beide er nog hartstikke leuk uit zeg.

en hoe gaat het verder met de rest van jullie families, ik hoop dat alles ok is. Nou geniet van jullie reizen, dat hebben jullie verdiend na lang en hard werken. ik wens jullie heel veel geluk samen en gezondheid.

Doe yvonne en Petra de hartelijke groeten van me.

Ik hoop dat mijn reactie niet ongewenst is, in dat geval spijt mij dat zeer.
    Ik kan er niets aan doen, dat ik fijne herinneringen koester aan jullie familie sorry daarvoor.

Verslag uit: Marokko, Asilah

Marokko-reis 2014

Marokko-reis 2014 Deel 1

04-17 Januari. We zijn vertrokken uit Dalum, Duitsland en zijn op ons gemak via Duitsland, Luxemburg (goedkoop tanken), Frankrijk en Spanje in Algeciras aangekomen. Hier vaart o.a. de ferry naar Tanger in Marokko. Een dag van te voren hebben Harry en Nel uit Leeuwarden zich bij ons gevoegd. We kennen hen van beide Algarve tripjes van 2012 en 2013.

17 januari. We vertrekken naar Algeciras, een km of 40 rijden. We gaan rechtstreeks naar de LIDL om de nodige boodschappen (o.a. een half varken in de vorm van karbonades en een flinker voorraad wijn) in te slaan. In het gebouw van de LIDL is inmiddels ook een ticketbureau gevestigd van Carlos, een zeer betrouwbare man volgens de informatieboeken en ook nog de goedkoopste in tickets. We gaan dit uittesten voor 200 Euro retour met open ticket terug.
We kunnen zeggen dat de test geslaagd is. Het meisje van het bureau helpt ons voortreffelijk met het invullen van de papieren voor het invoeren van de camper en scooter in Marokko. Daarna gaan we naar de haven. Ook daar werkt het vlot. Binnen een kwartier staan we op de juiste plek waar we de ferry in kunnen. Dat duurt wat langer maar uiteindelijk varen we om 16.50 uur weg. Eenmaal in de ferry moeten we met de paspoorten en ingevulde formulieren naar een mannetje van de douane? Een aantekening in zijn laptop, een stempel in onze paspoorten en klaar is kees. Na aankomst in Tanger rijden we de nieuwe haven binnen en worden door een zee van officials naar de douane geleid. Met een 3-tal formulieren voor het inklaren van camper en scooter wend ik me tot een douanier. Hij neemt de papieren over en stuurt me naar een slapende politieagent een gebouwtje verder. Daar wordt een code uit mijn paspoort overgenomen. Daarna ga ik weer terug naar de douanier. Hij werpt een blik in onze camper en vraagt of we een hond hebben. Neen we hebben een kat. Alles oké en we mogen verder rijden. We wachten even op Harry en Nel tot die door de formaliteiten heen zijn en gaan dan in het donker verder richting Tanger. De weg, de N16 is een bochtige en niet als te beste weg. Geen verlichting en het barst er van de kabouters PLOP (lokale bevolking) op de weg, in donkere kleding zonder verlichting. We zijn blij als we in Assilah aan de kust zijn, drinken nog wat en gaan een diepe nachtrust in.

18 januari. S’ nachts slapen we diep, maar worden toch nog regelmatig gestoord door ontzaglijke regenbuien met zeer harde wind en knetterend onweer.
S’ morgens na de koffie gaan we het stadje in om te proberen te pinnen en een dongel met internet te kopen. Helaas in Maroctelecom gesloten maar het pinnen is probleemloos. We starten de auto’s weer en rijden naar een plaatsje tussen Tanger en Casablanca naar een camping met alle faciliteiten. Kunnen we overmorgen voor ons vertrek weer alles legen en de watertank vol maken. Vandaag zondag houden we een rustdag en gaan maandag weer verder naar het zuiden.
De camping staat mudjevol met Fransen en een paar Nederlanders, Engelsen en een Pool.
De eerste indrukken van Marokko: grote verschillen tussen rijk en arm, veel zwerfvuil, maar over de snelwegen (behalve dan de koeien, geiten en schapen die los in de berm lopen) kun je je ook in Spanje wanen. De grote steden zoals Tanger zijn modern, het enige verschil is dat een deel van de bevolking er in traditionele kleding bijloopt. Wat verder opvalt is dat er veel gebouwd wordt, zowel huizen, flats als nieuwe wegen.

19 Januari. Vandaag een dagje rust. Even internetten via de Wifi van de camping.
De camper een beetje opruimen etc. En we maken plannen voor morgen.