Marokko-reis 2014 Deel 6 - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van Charles en Jose Franconi - WaarBenJij.nu Marokko-reis 2014 Deel 6 - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van Charles en Jose Franconi - WaarBenJij.nu

Marokko-reis 2014 Deel 6

Door: CHARLES

Blijf op de hoogte en volg Charles en Jose

25 Februari 2014 | Marokko, Merzouga

Woensdag 19 februari.
We gaan de kloof uit en gaan weer richting oosten en belanden in Tinerhir.
Volgens onze reisgids een stadje met een leuk dorp en een camping op loopafstand. Helaas is er na de laatste uitgave van de gids het een en ander veranderd. Het hele centrum (lees winkeltjes) is naar het oosten verplaatst, omdat de centrale doorgangsweg wordt verbreed tot 8-baans weg o.i.d. Te belachelijk voor woorden om zoveel geld uit te geven voor zo’n onbeduidend stadje/dorp. Bovendien is de oude weg compleet verdwenen en ligt er alleen maar zand waar al het verkeer overheen moet. Kortom chaos en heel veel stof.
Harry gaat op zijn vouwfiets nog even het centrum in om antennekabel te scoren. De automatische schotel van hem weigert dienst en we gaan proberen om via de kabel het signaal tussen mijn schotel en zijn satellietontvanger te realiseren.
Dat gaan we op de volgende camping uitproberen.

Donderdag 20 februari.
Weer gaan we een 150 km naar het oosten. Halverwege zien we het landschap weer veranderen naar meer zand, palmen en wadi’s. Na een uur of 3 belanden in ons reisdoel Erfoud.
Een km of 6 zuid daarvan blijkt een mooie moderne camping te zijn met een Franse eigenaar. Zeer nette sanitaire voorzieningen, (te koud) zwembad met whirlpool, restaurant, bedoeïenententen, kamers etc. We zetten de campers naast elkaar en gaan aan de slag met de antennekabel en verdomd, na het instellen van de juiste satelliet heeft ook Harry weer beeld.

Vrijdag 21 februari.
Ik haal de scooter van de motordrager af en ga samen met Jose op jacht naar een supermarkt in het dorp met 25000 inwoners. Helaas pindakaas, geen supermarkt, alleen maar marktkraampjes en zeer kleine winkeltjes. We halen fruit, aardappelen, paprika en pepers. Ook hebben we vlees en houtskool nodig voor de BBQ. De vleeskraam ziet er niet uit en bovendien is de “slager” er niet.
Gelukkig is er een vrouw die ons naar een andere slager verwijst. We rijden er naartoe en twijfelen of we er gehakt laten maken en stukken rundvlees laten afsnijden. Na een vertaler ingeschakeld hebben weten we duidelijk te maken wat we willen hebben. Na de enorme hoeveelheid vliegen van het vlees te hebben afgeslagen, begint hij met afsnijden van het verdroogde vlees (waar dus de vliegen een landingsplaats hadden). Dit legt hij apart, om weg te gooien, dacht ik.
Daarna snijdt hij de rest van het vlees af voor het gehakt. Dan zie ik het verse vlees met het vlees van de landingsplaats in 1 zak verdwijnen (ja ja, ze gooien hier niks weg). Een klein manneke wordt erbij geroepen die ergens verdwijnt om het vlees te laten vermalen tot gehakt, want zo’n dure machine had deze slager niet. Afijn, s ‘middags heb ik met bacon uit Spanje er nog lekkere slavinken van gemaakt voor op de BBQ die uitstekend smaken met salade van Jose en gebakken aardappelen met uitjes van Harry.
Ik wacht nog maar even met het verslag te publiceren tot ik er zeker van ben dat
Harry en Nel het qua maag en darmen goed hebben doorstaan. In dat geval weten we dat we er alle vier goed tegen bestand zijn, net zoals de Marokkanen.
P.S: ik zit nu net het verslagje aan Jose voor te lezen en die begint aan de gedachte aan onze “Keurslager” weer spontaan kokhalsbewegingen te maken.

Zondag 23 februari.
Gisteren hebben we een afspraak gemaakt om vandaag een Jeep Safari te doen.
Om 10.00 uur lokale tijd (dus komt hij iets later) komt er een 7-persoons Toyota Landcruiser voorrijden met een Marokkaanse chauffeur/gids die zowel Duits als Engels spreekt. Na enkele minuten gaan we over op Engels wat dat spreekt hij toch wat gemakkelijker.
We rijden eerst naar Arfoud en gaan dan naar het oosten en zuidoosten. Al gauw gaan we onverhard en ik moet zeggen: soms niet geschikt voor mijn camper; de 4- wheeldrive is geen probleem maar we gaan zo nu en dan flink scheef en dan is maar de vraag dat je met je hoge camper niet omkiepert.
We bezoeken diverse vergezichten met prachtig uitzicht. Het barst hier van de fossielen, want miljoenen jaren geleden was dit oceaan. Overal zie je dit terug, iedere wasbak is hier van gemaakt. Verder bezoeken we bedoeïenen, waar we thee drinken. Ongelooflijk simpel leven in een tent, koken in een rieten hut met wat takjes, water halen op 600 meter afstand, de vrouwen kleden knopen en op het vee passen en de mannen met de dromedarissen proberen wat geld te verdienen met tochtjes. We zijn overigens 1 tocht met dromedarissen tegengekomen en ‘’guess what”: allemaal Nederlanders die een 3-daagse tocht maakten en in de woestijn aten en sliepen.
Verder zijn we nog bij een mijn geweest waar gesteente (kwarts) gedolven wordt t.b.v. elektronica en mascara. Het zijn uiterst primitieve omstandigheden waarin gewerkt wordt en de Nederlandse controleurs van de Arbowet zouden hier overuren maken, teveel lawaai, inademen van uitlaatgassen, gevaarlijke situaties en ga zo maar door. Onze chauffeur vertelde dat deze mensen ook niet oud worden.
Vervolgens zijn we gaan lunchen bij een kashba waar we couscous hebben gegeten. Was lekker. Overigens konden er zo een 50 personen overnachten/eten. Ook was het sanitair prima in orde.
Aan het eind van de trip bezoeken we nog een oase waar we zien hoe het water uit de zandduinen met een irrigatiesysteem naar de oase getransporteerd wordt. Deels is dit systeem vernieuwd en loopt door de bodem, maar deels is dit nog open en loopt door verharde en onverharde goten. Een goed afsprakensysteem onderling zorgt ervoor dat iedereen op zijn beurt zijn stukje akkerland kan bevloeien. Tenslotte zijn we langs de zandduinen gegaan, in prachtige kleuren zo aan het eind van de middag. Op de terugweg zijn we nog langs de soukh gegaan om nog wat boodschappen te doen en wat rundvlees voor op de BBQ te scoren en wat fruit. Om 1800 uur waren we moe maar voldaan weer thuis op de camping.

Maandag 24 februari.
We vertrekken weer naar het zuiden naar Merzouga. We belanden bij een camping bij de duinen die een paar honderd meter steil omhoog lopen. In de middag neem ik vanaf daar een paar foto’s. Een beste klim door mega mul zand.
Grote delen op handen en voeten naar boven, maar wel een mooi uitzicht.

Dinsdag 25 februari.
We gaan het dorp in om boodschappen te doen. Jose is weer helemaal in haar element als ze kan onderhandelen en meestal met succes. Echter voor een soort lampje waar 150 Dirham voor gevraagd wordt, begint Jose met 25 Dirham. Deze keer gaat de vlieger NOG niet op, maar we zijn nog niet weg uit dit dorp dus…………afwachten maar.
Een jurk met bijbehorende sjaal en een paar schoenen en voor mij zo’n kabouterpuntmuts-tenue voor omgerekend 40 Euro.
In het dorp komen we weer de Amerikaanse meiden tegen die we in de kloof Gorges du Dades ook al troffen en toen cappuccino hebben aangeboden omdat het zo koud was en zij op de ATB waren. Inmiddels hebben ze hun driedaagse kamelentocht al gemaakt, zoals ze van plan waren.
Na het winkelen wordt het weer bakken in de zon met 27 C.

• 25 Februari 2014 - 20:36

Bo En Yvonne:

Mooie jurk Charles jij kan ook alles hebben

• 25 Februari 2014 - 21:43

Margreet Van DenBerghe:

Hallo lieve mensen in Marokko,
    Vanuit Wezep even een berichtje.
    Wat leuk om jullie verslagen te lezen.
    Hier gaat het z"n gangetje, wij zijn nog
    volop bezig met de wintersport ,al hoewel ik een beetje jaloers ben op die lekkere temperatuur,
    daar bij jullie!!!!!!!
    We wensen jullie nog een fijne tijd, en wachten maar weer
    op een volgend verslag.

Heel veel lieve groeten van Anne en Margreet.

• 02 Maart 2014 - 16:00

Harry De Kleine:

Hallo Charles en José
    Heb je cd met boeken opgestuurd, ik vermoedt dat jullie al weg waren.
    Heb jullie huis ook gezien in Dalum erg mooi huis en goed uitzicht, zie wel enige dingen die je in Zwolle ook had, dus denk dat we het goede huis gezien hebben.
    Alles was nog heel, dus geniet maar lekker van jullie vakantie, ziet er goed uit, kom ook plaatsen tegen die wij met onze rondreis hebben gezien, maar wat jullie allemaal mee maken is natuurlijk veel leuker.
    Gaan zelf met en groep mensen met een beperking begin April ook naar een plaatsje in de buurt van Tanger.
    Groeten Harry de Kleine
    P.s. Blijf jullie volgen, mooi verslag

Verslag uit: Marokko, Merzouga

Marokko-reis 2014

Marokko-reis 2014 Deel 1

04-17 Januari. We zijn vertrokken uit Dalum, Duitsland en zijn op ons gemak via Duitsland, Luxemburg (goedkoop tanken), Frankrijk en Spanje in Algeciras aangekomen. Hier vaart o.a. de ferry naar Tanger in Marokko. Een dag van te voren hebben Harry en Nel uit Leeuwarden zich bij ons gevoegd. We kennen hen van beide Algarve tripjes van 2012 en 2013.

17 januari. We vertrekken naar Algeciras, een km of 40 rijden. We gaan rechtstreeks naar de LIDL om de nodige boodschappen (o.a. een half varken in de vorm van karbonades en een flinker voorraad wijn) in te slaan. In het gebouw van de LIDL is inmiddels ook een ticketbureau gevestigd van Carlos, een zeer betrouwbare man volgens de informatieboeken en ook nog de goedkoopste in tickets. We gaan dit uittesten voor 200 Euro retour met open ticket terug.
We kunnen zeggen dat de test geslaagd is. Het meisje van het bureau helpt ons voortreffelijk met het invullen van de papieren voor het invoeren van de camper en scooter in Marokko. Daarna gaan we naar de haven. Ook daar werkt het vlot. Binnen een kwartier staan we op de juiste plek waar we de ferry in kunnen. Dat duurt wat langer maar uiteindelijk varen we om 16.50 uur weg. Eenmaal in de ferry moeten we met de paspoorten en ingevulde formulieren naar een mannetje van de douane? Een aantekening in zijn laptop, een stempel in onze paspoorten en klaar is kees. Na aankomst in Tanger rijden we de nieuwe haven binnen en worden door een zee van officials naar de douane geleid. Met een 3-tal formulieren voor het inklaren van camper en scooter wend ik me tot een douanier. Hij neemt de papieren over en stuurt me naar een slapende politieagent een gebouwtje verder. Daar wordt een code uit mijn paspoort overgenomen. Daarna ga ik weer terug naar de douanier. Hij werpt een blik in onze camper en vraagt of we een hond hebben. Neen we hebben een kat. Alles oké en we mogen verder rijden. We wachten even op Harry en Nel tot die door de formaliteiten heen zijn en gaan dan in het donker verder richting Tanger. De weg, de N16 is een bochtige en niet als te beste weg. Geen verlichting en het barst er van de kabouters PLOP (lokale bevolking) op de weg, in donkere kleding zonder verlichting. We zijn blij als we in Assilah aan de kust zijn, drinken nog wat en gaan een diepe nachtrust in.

18 januari. S’ nachts slapen we diep, maar worden toch nog regelmatig gestoord door ontzaglijke regenbuien met zeer harde wind en knetterend onweer.
S’ morgens na de koffie gaan we het stadje in om te proberen te pinnen en een dongel met internet te kopen. Helaas in Maroctelecom gesloten maar het pinnen is probleemloos. We starten de auto’s weer en rijden naar een plaatsje tussen Tanger en Casablanca naar een camping met alle faciliteiten. Kunnen we overmorgen voor ons vertrek weer alles legen en de watertank vol maken. Vandaag zondag houden we een rustdag en gaan maandag weer verder naar het zuiden.
De camping staat mudjevol met Fransen en een paar Nederlanders, Engelsen en een Pool.
De eerste indrukken van Marokko: grote verschillen tussen rijk en arm, veel zwerfvuil, maar over de snelwegen (behalve dan de koeien, geiten en schapen die los in de berm lopen) kun je je ook in Spanje wanen. De grote steden zoals Tanger zijn modern, het enige verschil is dat een deel van de bevolking er in traditionele kleding bijloopt. Wat verder opvalt is dat er veel gebouwd wordt, zowel huizen, flats als nieuwe wegen.

19 Januari. Vandaag een dagje rust. Even internetten via de Wifi van de camping.
De camper een beetje opruimen etc. En we maken plannen voor morgen.