Marokko-reis 2014 Deel 1 - Reisverslag uit Mohammedia, Marokko van Charles en Jose Franconi - WaarBenJij.nu Marokko-reis 2014 Deel 1 - Reisverslag uit Mohammedia, Marokko van Charles en Jose Franconi - WaarBenJij.nu

Door: CHARLES

Blijf op de hoogte en volg Charles en Jose

04 Januari 2014 | Marokko, Mohammedia

Marokko-reis 2014 Deel 1

04-17 Januari. We zijn vertrokken uit Dalum, Duitsland en zijn op ons gemak via Duitsland, Luxemburg (goedkoop tanken), Frankrijk en Spanje in Algeciras aangekomen. Hier vaart o.a. de ferry naar Tanger in Marokko. Een dag van te voren hebben Harry en Nel uit Leeuwarden zich bij ons gevoegd. We kennen hen van beide Algarve tripjes van 2012 en 2013.

17 januari. We vertrekken naar Algeciras, een km of 40 rijden. We gaan rechtstreeks naar de LIDL om de nodige boodschappen (o.a. een half varken in de vorm van karbonades en een flinker voorraad wijn) in te slaan. In het gebouw van de LIDL is inmiddels ook een ticketbureau gevestigd van Carlos, een zeer betrouwbare man volgens de informatieboeken en ook nog de goedkoopste in tickets. We gaan dit uittesten voor 200 Euro retour met open ticket terug.
We kunnen zeggen dat de test geslaagd is. Het meisje van het bureau helpt ons voortreffelijk met het invullen van de papieren voor het invoeren van de camper en scooter in Marokko. Daarna gaan we naar de haven. Ook daar werkt het vlot. Binnen een kwartier staan we op de juiste plek waar we de ferry in kunnen. Dat duurt wat langer maar uiteindelijk varen we om 16.50 uur weg. Eenmaal in de ferry moeten we met de paspoorten en ingevulde formulieren naar een mannetje van de douane? Een aantekening in zijn laptop, een stempel in onze paspoorten en klaar is kees. Na aankomst in Tanger rijden we de nieuwe haven binnen en worden door een zee van officials naar de douane geleid. Met een 3-tal formulieren voor het inklaren van camper en scooter wend ik me tot een douanier. Hij neemt de papieren over en stuurt me naar een slapende politieagent een gebouwtje verder. Daar wordt een code uit mijn paspoort overgenomen. Daarna ga ik weer terug naar de douanier. Hij werpt een blik in onze camper en vraagt of we een hond hebben. Neen we hebben een kat. Alles oké en we mogen verder rijden. We wachten even op Harry en Nel tot die door de formaliteiten heen zijn en gaan dan in het donker verder richting Tanger. De weg, de N16 is een bochtige en niet als te beste weg. Geen verlichting en het barst er van de kabouters PLOP (lokale bevolking) op de weg, in donkere kleding zonder verlichting. We zijn blij als we in Assilah aan de kust zijn, drinken nog wat en gaan een diepe nachtrust in.

18 januari. S’ nachts slapen we diep, maar worden toch nog regelmatig gestoord door ontzaglijke regenbuien met zeer harde wind en knetterend onweer.
S’ morgens na de koffie gaan we het stadje in om te proberen te pinnen en een dongel met internet te kopen. Helaas in Maroctelecom gesloten maar het pinnen is probleemloos. We starten de auto’s weer en rijden naar een plaatsje tussen Tanger en Casablanca naar een camping met alle faciliteiten. Kunnen we overmorgen voor ons vertrek weer alles legen en de watertank vol maken. Vandaag zondag houden we een rustdag en gaan maandag weer verder naar het zuiden.
De camping staat mudjevol met Fransen en een paar Nederlanders, Engelsen en een Pool.
De eerste indrukken van Marokko: grote verschillen tussen rijk en arm, veel zwerfvuil, maar over de snelwegen (behalve dan de koeien, geiten en schapen die los in de berm lopen) kun je je ook in Spanje wanen. De grote steden zoals Tanger zijn modern, het enige verschil is dat een deel van de bevolking er in traditionele kleding bijloopt. Wat verder opvalt is dat er veel gebouwd wordt, zowel huizen, flats als nieuwe wegen.

19 Januari. Vandaag een dagje rust. Even internetten via de Wifi van de camping.
De camper een beetje opruimen etc. En we maken plannen voor morgen.

• 19 Januari 2014 - 14:51

Erna & Gijs:

Goedemiddag uit Lathen,
    C&J, de vraag in mijn vorig emailbericht is met deze update beantwoordt. Geweldig dat alles goed gaat en we wachten de volgende update af om te vernemen hoe de reis verder verloopt.
    Veel plezier, goed weer en veilige kilometers in Marokko.
    Groet uit Lathen van,
    Erna & Gijs

• 19 Januari 2014 - 15:54

Louis En Ellen:

Hoi vrienden,
    al weer een paar weken onderweg en mooi om jullie verslag te lezen.
    We hopen dat het weer inmiddels lekker is. Heel veel plezier daar. Er is veel moois te zien en tio:geef je over aan de Maroc way of life :-)
    Louis is zich inmiddels aan het voorbereidrn op zijn vrije tijd. nog een dikke twee weken en dan ook elke dag vakantie! Heel veel groeten uit Breda, Louis en Ellen

Verslag uit: Marokko, Mohammedia

Marokko-reis 2014

Marokko-reis 2014 Deel 1

De camper een beetje opruimen etc. En we maken plannen voor morgen.