Algarve 2013 Deel 7 - Reisverslag uit Sagres, Portugal van Charles en Jose Franconi - WaarBenJij.nu Algarve 2013 Deel 7 - Reisverslag uit Sagres, Portugal van Charles en Jose Franconi - WaarBenJij.nu

Algarve 2013 Deel 7

Blijf op de hoogte en volg Charles en Jose

21 April 2013 | Portugal, Sagres

Maandag 15 april, 25 C volle zon Sagres
Vanuit onze mooie plek in Sagres gaan we, na afscheid genomen te hebben van Rita en Robert en Helga en Kurt, richting noorden via de West-Portugese kust.
We belanden in Carrapateira op een parkeerplaatsje direct aan het strand. Hier staan nog een stuk of 15 campers. Je kan wel merken dat we aan de westkust staan, enorme golven beuken de kust. De lucht is daardoor ook continue vochtig.
S ‘middags maken we een flinke wandeling over de kliffen. Daar vinden we ook nog een paar leuke plekken om alleen te staan. S ‘avonds na een BBQ loop ik nog even naar buiten om van de sterren te genieten. Plotseling bemerk ik dat er iets naast me staat. Ik kijk eens goed om mijn ogen me niet bedriegen maar nee, er staat een heuse vos om minder dan een meter me aan te kijken. Daarna loopt hij weg, maar van andere camperaars hoor ik dat hij er iedere avond is.
Ik leg een handvol hondenvoer naast de camper en hoef niet lang te wachten. Hij is absoluut niet bang, zelfs niet van de flitslichten van de camera’s.
Kwellie onze kat vindt het vanuit de deuropening ook uitermate interessant.

Dinsdag 16 en woensdag 17 april, 25 C Carrapateira
Dinsdag heb ik een kleine 27 km over de kliffen naar het volgende strand gefietst, althans dat heb ik geprobeerd. Het was hier en daar zo steil dat ik achterover dreigde te vallen en bovendien gaven de benen er na een tijdje zo klimmen er de brui aan, dus deels moest ik lopen. Op het hele stuk naar het volgende strand echt niemand gezien , zo rustig. Het strand was mooi maar de parkeerplaats erbij was erg scheef zodat je niet fatsoenlijk kon recht kon staan met de camper. Bovendien waren de laatste 2 km erg slecht doordat de overvloedige regen van de laatste tijd beekjes in de onverharde weg had gesleten. Dinsdagavond kwam de vos weer en die bleek zo tam dat hij uit de hand at.
Woensdag behalve een stuk hardlopen Ch en lopen J, lekker boeken gelezen in de zon en wat gepraat met andere camperaars die o.a in bijna alle hoeken van Marokko waren geweest. S ‘avonds zijn we lekker uit eten geweest, beide namen we T-Bone me frites en salade. Het was een joekel van een stuk vlees en heerlijk en dat voor 13 Euro.

Donderdag 18 april, 25 C. Carrapateira
Vandaag zijn we weer een stukje noordwaarts gegaan naar Amoureira.
Een stuk grasveld gevonden waar nog enkele campers stonden werd ons nieuwe plekje. We hebben nog een stuk langs de kliffen en het stand gewandeld.

Vrijdag 19 april, 25 C. Amoureira
S ‘morgens rijden een km of zestig naar het noord en kijken of er bij Furnas een leuke plek is. Dit valt tegen en we rijden naar Porto Covo. Daar aangekomen treffen we voor de derde keer achter elkaar een Nederlands paar die ook op de vorige twee plekken te hebben gestaan waar wij waren. Ik had al met ze gesproken, mede omdat ze ook een 4-wheeldrive MB Vario rijden. Zij hadden net een tour door Marokko gemaakt. Drie keer is scheepsrecht qua ontmoeten op meer dan 100 km kustlengte, dus hebben we s’ middags leuk met ze gekletst en een paar wijntjes erop gedronken. De natuur is hier veel groener dan vorig jaar , mede te danken door meer regen de afgelopen maanden.

Zaterdag 20 april, 24 C. Porto Covo
Overdag hebben we een wandeling in het dorp gemaakt, qua toerisme is het hier nog rustig. Midden in het dorp was ook nog een camperplaats, erg druk met zo’n 40 campers. Omdat we vorig jaar hoorden dat er hier een goede pizzeria moest zitten, hebben we dit s ‘avonds maar uitgeprobeerd. En inderdaad, heerlijk gegeten.

• 21 April 2013 - 12:29

Henk:

Jullie zijn alleen welkom indien jullie de zon meenemen naar het noorden!!

Veel plezier verder.

• 21 April 2013 - 16:06

Gijs En Erna:

Ha reizigers,
    Wat zien jullie R goed uit zeg, lekker kleurtje ook en wat fijn dat jullie nu van de zon kunnen genieten.
    Mooie foto's, vooral die van het vosje. Wat zul je raar gekeken hebben toen hij voor de eerste keer naast je stond. Het ontbreekt er nog aan dat hij gaat zitten en een pootje geeft. Zal hem ook wel goed bevallen zijn, die lekkere vleeswaren te happen.

Hier alles OK, zijn druk met de gasten maar dat is alleen maar leuk en gezellig.

Hebben jullie wel je oranje spulletjes meegenomen om die tijdens de Kroning daar te dragen?
    Wij zijn, in die periode in Nederland want we willen het toch een beetje meevieren. Toko dus gesloten en genieten van het oranje gevoel. We zien onszelf niet met een oranje mutske in Duitsland lopen.

Lieverds, heb het maar fijn, waar jullie ook zijn en wij genieten met jullie mee.
    Van Gijs een hug en van mij een dikke kus. Groetend, Erna.

Verslag uit: Portugal, Sagres

Algarve 2013 deel 1

Maandag 14-01-2013 -2 C wat sneeuw (Zwolle)

Vandaag zijn we begonnen met ons reisje Algarve V.V. We zijn begonnen in Zwolle omdat we zondagavond nog geborreld hebben bij Elze en Jeanette.
Om 09.30 uur zijn we vertrokken maar hebben nog even boodschappen gedaan bij Appie Happie (AH) om tijdens de reis wat gemakkelijk avondeten te kunnen maken. We zijn s’avonds gekomen tot 38 km Noord van Rouen. Het werd donker en het begon redelijk heftig te sneeuwen. Geen zin meer om te rijden en staan nu op een mini-industrie terreintje bij een Volvo dealer. Lekker Bami/Nasi van AH gegeten en nog even TV gekeken tot de sneeuwbuien roet in het (figuurlijke) eten gooiden en het beeld verdween. Dus toe nog maar even wat gelezen en toen naar bed. Morgen weer een nieuwe dag en eerst maar weer eens tanken want de peut gaat er met 84 km/ u op de TomTom toch weer lekker doorheen met 18 liter per 100 km.

Dinsdag 15-01-2013 1 C en sneeuw (Vieux Manoir)

Vanmorgen zijn we wakker geworden in een witte wereld. Gelukkig zijn de snelwegen goed en kunnen we om 0930 uur op pad. Vol goede moed rijden we naar het eerste benzinestation. Eerst de weg naar Rouen geen tank, dan de rondweg in Rouen geen tank en 30 km na Rouen geen tank te bekennen. Gelukkig is er ergens verder een tankstation bij Carrefour, maar daar hebben we behalve de lage prijs niet echt goede ervaringen mee, zoals speciale tankpassen i.p.v. creditcard en veel te lage overkappingen. Daar aangekomen is er inderdaad te weinig doorrijhoogte, maar bij navraag bij de caissière blijkt dat er een vrachtwagenpomp is. Daar moeten we een paar minuten voor omrijden, maar goed we hebben diesel, denken we. Bij de pomp aangekomen staat de tankwagen er en gaat de tanks vullen. Godverdegodver, duurt ongeveer een uur en dat is niet echt goed voor mijn humeur. Daarbij komt ook nog eens dat ik flinke pijn in mijn onderbuik heb, dus waarschijnlijk een virus opgelopen. Uiteindelijk ruim na elven hebben we onze weg weer vervolgd, richting Zuid. Het werd steeds droger en de zon kwam er zelfs nog bij. Om 1810 uur zijn we een dorpje ingedoken, ca 30 km noord van Limoges, waar een camperplek moet zijn. Voordat we de coördinaten inkloppen zien we al een bordje met Camperplaats. Het blijkt op een kerkplein te zijn, mooi horizontaal gelegd en lekker rustig.
Ik duik gauw mn bedje in, hopelijk gaat het morgen weer beter.

Woensdag 16-01-2013 2 C en sneeuw (Bessines sur Gartemps).

Vanmorgen zijn we wakker geworden met een wit landschap. Dit hadden we eigenlijk niet verwacht omdat er in het dorp s ‘avonds alleen wat natte rommel naar beneden kwam en de temperatuur ruim boven 0 C was. Na het ontbijt zijn we omstreeks 0930 uur vertrokken, richting Limoges en daarna richting Bordeaux, daarna hebben we onze weg vervolgd richting Biarritz. Om ca. 1640 zijn we aangekomen op een camperplek aan de kust in Anglet, grenzend aan Biarritz. Gelukkig is de temperatuur nu 13 C, droog en de wind is krachtig.
Wel lekker na een 300 km door de sneeuw gereden te hebben.
Nog even warm eten maken een morgen weer een nieuwe dag.

Donderdag 17-01-2013 13 C droog en bewolkt (Anglet)
Het eerste stuk door Biarritz, langs de kust richting Spanje schiet niet op. Veel dorpjes, verkeerslichten en rotondes vertragen de gemiddelde snelheid. Na een paar uur komen we op de snelweg richting Bilbao. Een weg met veel klimmetjes en dalen en veel bochten. Is tamelijk inspannend rijden. Uiteindelijk komen we richting Salamanca, waar we tanken. Omdat Salamanca niet echt veilig is om te staan; volgens de pompbediende veel drugsverslaafden; rijden we verder om in het donker uiteindelijk bij een groot tankstation met restaurant en vrachtwagenovernachtingsplaats te gaan overnachten. Ondanks dat we deze plekken normaal mijden, was dit een goede plek, pal naast het restaurant een ook nog WiFi.

Vrijdag 18-01-2013 6 C regen (50 km zuid van Salamanca)
We gaan richting Zuid Spanje/ Algarve. Veel kleine 2 baans wegen zorgen voor een lage gemiddelde snelheid. Uiteindelijk is het ca 1700 uur en zijn in Minas de Domingos in Zuid Portugal. Hier hebben we vorig jaar op de terugweg ook gestaan. Prima plek om een paar dagen rust te nemen.

Zaterdag 19-01-2013 10 C en storm. (Minas de Domingos)
Vannacht moest ik er plotseling uit omdat het vreselijk begon te waaien en de schotel nog uitstond en die vinden harde wind niet echt lekker. De rest van de nacht leek het wel of we in een schip lagen, zo erg schommelde de camper.
S’ morgens was het nog steeds zeer harde wind. S ‘middags gingen de eerste bomen plat op de camperplek. Een stuk of 8 campers zijn van de camperplek afgegaan omdat ze te dicht bij bomen stonden. Uiteindelijk hebben een stuk of zes bomen het niet overleefd. De wind, samen met de regen zorgde nu niet echt voor een Algarve gevoel.

Zondag 20-01-2013 10 C en windstil, bewolkt. (Minas de Domingos)
Een rustig dagje met een aantal campers die vertrokken en een aantal nieuwe.
Vandaag lekker een leesdagje, morgen gaan we richting zee in Zuid Oost Algarve.

Maandag 21-01-2013 t/m maandag 28-01-2013 (Minas de Domingos)
Na nog even gedouched te hebben in de gemeentelijke douche en water geloosd en nieuw water getankt te hebben gaan we op weg naar VRS de Antonio, helemaal in het zuidelijkste deel van de Algarve, tegen de grens van Spanje aan.
Het weer is niet echt oke, wel boven de 10 C maar niet echt zonnig te noemen.
Het blijft zeker tot a.s. zondag onbestendig. In ieder geval tijd genoeg om mobiel internet te regelen van Vodafone, te rommelen met de schotel om HD-TV te kunnen ontvangen, laden opnieuw in te delen en dat soort zaakjes. Omdat we op een zeer grote camperplaats staan, kunnen we nog wat info krijgen over het laatste nieuws wat in de Algarve belangrijk is voor camperaars.
Inmiddels is het een week later en het weer wil maar niet opknappen, weinig zon en zonder zon is het niet echt aangenaam. Volgens de laatste berichten moet het het volgende weekend beter worden (26/27 jan).

Maandag 28-01 15 C en onbewolkt. (Monte Gordo)
Na alle tanks leeggegooid te hebben, vers 500 liter water ingenomen te hebben en bij Intermarche nog even volgetankt te hebben voor 1.327 Euro (wat goedkoop is in Portugal), rijden we naar Monte Gordo aan het strand. We hadden al gehoord dat het daar druk was en dit klopt inderdaad. Als het mooi weer is wil iedereen wel in de buurt van het strand staan. Gelukkig is er een erg zandig stuk waar niemand kan staan omdat je dan vastloopt. Met de nodige moeite krijg ik hem daar wel (net 700 kg aan water en diesel ingenomen en dat merk je). Dat is dan weer een voordeel van 4x4.
Jose is inmiddels weer begonnen met haar dagelijkse looprondje, samen met Harry, Nel en Loes. Die kennen we nog van vorig jaar.

Woensdag 30-01-2013 16 C en onbewolkt (Monte Gordo)
Vandaag een heuglijke dag. Jose wordt 56 jaren jong.
We beginnen vandaag met koffie na het looprondje en vanmiddag geven we nog een borrel.

Donderdag 31-01 t/m Zaterdag 02 Februari, 18 C en onbewolkt (Monte Gordo)
Donderdag heb ik even een stukje in de omgeving gefietst. In de wind is het nog steeds truienweer, je vergeet wel eens dat het nog steeds Januari is. In de zon kun je rustig in de zon gaan liggen in je zwembroek maar dan moet je wel een beetje uit de wind liggen. Ik heb gisteren voor het eerst weer geprobeerd hard te lopen, maar zeer rustig aan gedaan. De laatste keren kreeg ik iedere keer een stevige zweepslag in mijn linkerkuit. Dus intervallend maar een beetje opbouwen en uitbreiden in afstand. Verder een beetje aan de fietsen gesleuteld.
Klussen die ik nog moet doen: Inbraakwerende folie op de ramen van de voordeuren, alarm inbouwen met deurcontacten en bewegingsmelder en de hele camper nog in de was zetten. Dan weet je pas hoe groot zo’n bak is.