Algarve 2013 Deel 3 - Reisverslag uit Faro, Portugal van Charles en Jose Franconi - WaarBenJij.nu Algarve 2013 Deel 3 - Reisverslag uit Faro, Portugal van Charles en Jose Franconi - WaarBenJij.nu

Algarve 2013 Deel 3

Blijf op de hoogte en volg Charles en Jose

05 Maart 2013 | Portugal, Faro

Vrijdag 22 feb t/m zaterdag 23 feb, 18 C op weg naar Faro.
Vandaag zijn we in westelijke richting vertrokken naar Faro. We zijn zuid van het vliegveld gaan staan. Lekker rustig, nauwelijks lawaai van de vliegtuigen
(waarschijnlijk nog niet het hoogseizoen) en helemaal alleen. Overigens wel een harde wind. Zondag zijn we een stukje verder gaan staan bij de “vliegtuigspottersparkeerplaats” (leuk scrabblewoord) aan de Zuid-West kant van de baan. Verder hebben we zaterdag Faro verkend met de Vespa, wat van het oude stadsgedeelte bekeken en wat winkeltjes bezocht. Het was daar erg rustig qua toeristen.

Zondag 24 feb t/m donderdag 28 feb 17 C Quarteira.
We zijn vertrokken naar omgeving Quateira, eerst naar de officiële camperplaats
en 2 dagen later had Jose tijdens een van haar ochtendtrainingen een leuk plekje gezien direct aan het strand. Daar zijn we naartoe gegaan en het bleek i.d.d. een prima en rustige plaats om te staan. Woensdag zijn we naar de markt gegaan die op de camperplek plaatsvindt. Dinsdagavond moeten alle campers dan van de camperplaats af en op een stukje parkeerplaats gaan staan wat naast de camperplaats is gelegen. We hadden weer een klein marktje verwacht, maar tot onze stomme verbazing was het hele plek vol met kraampjes met schoenen, kleding, souvenirs en hier en daar wat gereedschap. In het midden diverse koffie- en eettentjes. Zo nu en dan leek het wel een Hollandse markt, zoveel Nederlanders waren er (grotendeels aangevoerd met bussen uit diverse resorts).

Vrijdag 01 mrt t/m ……………….mrt 17 C AlfaMar.

S’morgens zijn we vertrokken richting het Westen. Op de fiets had ik al een leuk rustig plekje gevonden achter een duinenrijtje vlak bij het strand. Het weer was toen nog goed. Jose heeft haar rondje een paar keer gelopen en we zijn samen naar VilaMoura gegaan, een op oudere Engelsen (met een vette beurs) georiënteerd dorpje met een pracht van een jachthaven, dure winkels zoals van Hugo Boss, Cartier, Rolex etc. Ferrari’s te huur en tevens dure jachten. Overigens wel een mooi dorp. Deze omgeving is rijkelijk voorzien van ressorts zonder dat ze echt opvallen. In deze omgeving schijnen ook ooit Olympisch Spelen gehouden te zijn, gezien de bordjes die daar naar verwijzen. Wat ons ook opvalt is de grote hoeveelheid mountainbikers die hier via allerlei paden voorbij komen. Misschien heeft dat weer te maken met het feit dat we onderweg hier naar toe een heel grote fietsenzaak hebben gezien; deze liggen hier niet voor het oprapen.
Zondagavond begon de barometer te zakken tot 957 mBar en vandaag maandag weten we waarom. Het is windkracht 6 a 7 met enorme slagregens. Dit is tevens een goede test om te zien of de set zonnepanelen (220 x 105 cm), die nog rechtop staan, stevig gemonteerd zijn. Hetzelfde geldt voor de windgenerator. De camper schudt soms als een boot op het water.

Verslag uit: Portugal, Faro

Algarve 2013 deel 1

Maandag 14-01-2013 -2 C wat sneeuw (Zwolle)

Vandaag zijn we begonnen met ons reisje Algarve V.V. We zijn begonnen in Zwolle omdat we zondagavond nog geborreld hebben bij Elze en Jeanette.
Om 09.30 uur zijn we vertrokken maar hebben nog even boodschappen gedaan bij Appie Happie (AH) om tijdens de reis wat gemakkelijk avondeten te kunnen maken. We zijn s’avonds gekomen tot 38 km Noord van Rouen. Het werd donker en het begon redelijk heftig te sneeuwen. Geen zin meer om te rijden en staan nu op een mini-industrie terreintje bij een Volvo dealer. Lekker Bami/Nasi van AH gegeten en nog even TV gekeken tot de sneeuwbuien roet in het (figuurlijke) eten gooiden en het beeld verdween. Dus toe nog maar even wat gelezen en toen naar bed. Morgen weer een nieuwe dag en eerst maar weer eens tanken want de peut gaat er met 84 km/ u op de TomTom toch weer lekker doorheen met 18 liter per 100 km.

Dinsdag 15-01-2013 1 C en sneeuw (Vieux Manoir)

Vanmorgen zijn we wakker geworden in een witte wereld. Gelukkig zijn de snelwegen goed en kunnen we om 0930 uur op pad. Vol goede moed rijden we naar het eerste benzinestation. Eerst de weg naar Rouen geen tank, dan de rondweg in Rouen geen tank en 30 km na Rouen geen tank te bekennen. Gelukkig is er ergens verder een tankstation bij Carrefour, maar daar hebben we behalve de lage prijs niet echt goede ervaringen mee, zoals speciale tankpassen i.p.v. creditcard en veel te lage overkappingen. Daar aangekomen is er inderdaad te weinig doorrijhoogte, maar bij navraag bij de caissière blijkt dat er een vrachtwagenpomp is. Daar moeten we een paar minuten voor omrijden, maar goed we hebben diesel, denken we. Bij de pomp aangekomen staat de tankwagen er en gaat de tanks vullen. Godverdegodver, duurt ongeveer een uur en dat is niet echt goed voor mijn humeur. Daarbij komt ook nog eens dat ik flinke pijn in mijn onderbuik heb, dus waarschijnlijk een virus opgelopen. Uiteindelijk ruim na elven hebben we onze weg weer vervolgd, richting Zuid. Het werd steeds droger en de zon kwam er zelfs nog bij. Om 1810 uur zijn we een dorpje ingedoken, ca 30 km noord van Limoges, waar een camperplek moet zijn. Voordat we de coördinaten inkloppen zien we al een bordje met Camperplaats. Het blijkt op een kerkplein te zijn, mooi horizontaal gelegd en lekker rustig.
Ik duik gauw mn bedje in, hopelijk gaat het morgen weer beter.

Woensdag 16-01-2013 2 C en sneeuw (Bessines sur Gartemps).

Vanmorgen zijn we wakker geworden met een wit landschap. Dit hadden we eigenlijk niet verwacht omdat er in het dorp s ‘avonds alleen wat natte rommel naar beneden kwam en de temperatuur ruim boven 0 C was. Na het ontbijt zijn we omstreeks 0930 uur vertrokken, richting Limoges en daarna richting Bordeaux, daarna hebben we onze weg vervolgd richting Biarritz. Om ca. 1640 zijn we aangekomen op een camperplek aan de kust in Anglet, grenzend aan Biarritz. Gelukkig is de temperatuur nu 13 C, droog en de wind is krachtig.
Wel lekker na een 300 km door de sneeuw gereden te hebben.
Nog even warm eten maken een morgen weer een nieuwe dag.

Donderdag 17-01-2013 13 C droog en bewolkt (Anglet)
Het eerste stuk door Biarritz, langs de kust richting Spanje schiet niet op. Veel dorpjes, verkeerslichten en rotondes vertragen de gemiddelde snelheid. Na een paar uur komen we op de snelweg richting Bilbao. Een weg met veel klimmetjes en dalen en veel bochten. Is tamelijk inspannend rijden. Uiteindelijk komen we richting Salamanca, waar we tanken. Omdat Salamanca niet echt veilig is om te staan; volgens de pompbediende veel drugsverslaafden; rijden we verder om in het donker uiteindelijk bij een groot tankstation met restaurant en vrachtwagenovernachtingsplaats te gaan overnachten. Ondanks dat we deze plekken normaal mijden, was dit een goede plek, pal naast het restaurant een ook nog WiFi.

Vrijdag 18-01-2013 6 C regen (50 km zuid van Salamanca)
We gaan richting Zuid Spanje/ Algarve. Veel kleine 2 baans wegen zorgen voor een lage gemiddelde snelheid. Uiteindelijk is het ca 1700 uur en zijn in Minas de Domingos in Zuid Portugal. Hier hebben we vorig jaar op de terugweg ook gestaan. Prima plek om een paar dagen rust te nemen.

Zaterdag 19-01-2013 10 C en storm. (Minas de Domingos)
Vannacht moest ik er plotseling uit omdat het vreselijk begon te waaien en de schotel nog uitstond en die vinden harde wind niet echt lekker. De rest van de nacht leek het wel of we in een schip lagen, zo erg schommelde de camper.
S’ morgens was het nog steeds zeer harde wind. S ‘middags gingen de eerste bomen plat op de camperplek. Een stuk of 8 campers zijn van de camperplek afgegaan omdat ze te dicht bij bomen stonden. Uiteindelijk hebben een stuk of zes bomen het niet overleefd. De wind, samen met de regen zorgde nu niet echt voor een Algarve gevoel.

Zondag 20-01-2013 10 C en windstil, bewolkt. (Minas de Domingos)
Een rustig dagje met een aantal campers die vertrokken en een aantal nieuwe.
Vandaag lekker een leesdagje, morgen gaan we richting zee in Zuid Oost Algarve.

Maandag 21-01-2013 t/m maandag 28-01-2013 (Minas de Domingos)
Na nog even gedouched te hebben in de gemeentelijke douche en water geloosd en nieuw water getankt te hebben gaan we op weg naar VRS de Antonio, helemaal in het zuidelijkste deel van de Algarve, tegen de grens van Spanje aan.
Het weer is niet echt oke, wel boven de 10 C maar niet echt zonnig te noemen.
Het blijft zeker tot a.s. zondag onbestendig. In ieder geval tijd genoeg om mobiel internet te regelen van Vodafone, te rommelen met de schotel om HD-TV te kunnen ontvangen, laden opnieuw in te delen en dat soort zaakjes. Omdat we op een zeer grote camperplaats staan, kunnen we nog wat info krijgen over het laatste nieuws wat in de Algarve belangrijk is voor camperaars.
Inmiddels is het een week later en het weer wil maar niet opknappen, weinig zon en zonder zon is het niet echt aangenaam. Volgens de laatste berichten moet het het volgende weekend beter worden (26/27 jan).

Maandag 28-01 15 C en onbewolkt. (Monte Gordo)
Na alle tanks leeggegooid te hebben, vers 500 liter water ingenomen te hebben en bij Intermarche nog even volgetankt te hebben voor 1.327 Euro (wat goedkoop is in Portugal), rijden we naar Monte Gordo aan het strand. We hadden al gehoord dat het daar druk was en dit klopt inderdaad. Als het mooi weer is wil iedereen wel in de buurt van het strand staan. Gelukkig is er een erg zandig stuk waar niemand kan staan omdat je dan vastloopt. Met de nodige moeite krijg ik hem daar wel (net 700 kg aan water en diesel ingenomen en dat merk je). Dat is dan weer een voordeel van 4x4.
Jose is inmiddels weer begonnen met haar dagelijkse looprondje, samen met Harry, Nel en Loes. Die kennen we nog van vorig jaar.

Woensdag 30-01-2013 16 C en onbewolkt (Monte Gordo)
Vandaag een heuglijke dag. Jose wordt 56 jaren jong.
We beginnen vandaag met koffie na het looprondje en vanmiddag geven we nog een borrel.

Donderdag 31-01 t/m Zaterdag 02 Februari, 18 C en onbewolkt (Monte Gordo)
Donderdag heb ik even een stukje in de omgeving gefietst. In de wind is het nog steeds truienweer, je vergeet wel eens dat het nog steeds Januari is. In de zon kun je rustig in de zon gaan liggen in je zwembroek maar dan moet je wel een beetje uit de wind liggen. Ik heb gisteren voor het eerst weer geprobeerd hard te lopen, maar zeer rustig aan gedaan. De laatste keren kreeg ik iedere keer een stevige zweepslag in mijn linkerkuit. Dus intervallend maar een beetje opbouwen en uitbreiden in afstand. Verder een beetje aan de fietsen gesleuteld.
Klussen die ik nog moet doen: Inbraakwerende folie op de ramen van de voordeuren, alarm inbouwen met deurcontacten en bewegingsmelder en de hele camper nog in de was zetten. Dan weet je pas hoe groot zo’n bak is.